2 March 2012

kEiStImeWaan Bayi YanG Bru lAhir

bayi merupakan anugerah daripada Tuhan yang yang Maha Esa dan banyak pasangan lebih suka menganggap yang bayi merupakan bukti atau lambng cinta mereka antara satu sama lain.Tapi tahukah anda,dalam keadaan bayi yang sedia kurang upaya itu,mereka sebenarnya dikurniakan beberapa keistimewaan oleh tuhan??? antara keistimewaan yang dimaksudkan adalah :
  1. bayi tiada kepala lutut.ia tidak membentuk sehinggalah bayi berusia 6 bulan.
  2. bayi tiada air mata.mereka menangis dan menjerit tetapi air  mata sebenar tidak wujud sehinggalah bayi berusia 5 minggu.
  3. mereka mempunyai lebih tulng.orng dewasa mempunyai 206 dan bayi pula 300 tulang.kebanyakan dari tulang tersebut bercantum semasa membesar.
  4. empat dari 10 bayi mempuyai tanda lahir.
  5. bayi mempunyai deria bau yang kuat.boleh mengenali bau badan ibu sebaik dilahirkan.
  6. penglihatn bayi kabur sebaik sahaja dilahirkan.
  7. rambut bayi yang tumbuh semasa dalam rahim ibu akan gugur beransur dan digantikan sepenuhnya oleh rambut baru apabila berusia 6 bulan.
  8. bayi bru lahir secara genetiknya mempunyai deria bunyi yang kuat.boleh membezakan bunyi2 dan boleh mengenali suara ibu2 serta merta semasa dilahirkan.
  9. deria rasa bayi masih tidak berbentuk sepenuhnya semasa lahir.tidak boleh membezakan rasa seperti manis atau masin dengan baik.
  10. jantung bayi baru lahir berdenyut diantara 120-160 degupan seminit berbanding dengan degupan jantung orang dewasa iaitu 60-80 seminit.
  11. bayi bernafas lebih cepat iaitu 30-50 nafas seminti berbnding dengan orang dewasa 16-20 nafas seminit
  12. berat bayi bertambah 2 kali ganda dari berat semasa lahir pada usia 6 bulan
  13. mendengar muzik klasikal menambah kepintaran bayi
  14. bayi baru lahir tido 15-20 jm sehari
  15. bayi cuma mempunyai satu lapisan kulit sebab itulah ia akan alah dan kemerahan dengan senag kepada losyen wangi,sentuhan kasar,gigitan serangga dan sebagainya.
  16. bayi mempunyai kebolehan menyelam sebaik dilahirkan tetapi kebolehan tersebut akan hilang dengan cepatnya

No comments:

Post a Comment