9 February 2012

kIsAh SeDiH SeOrAnG iBu

haloooo haa !!!  ^^ harini sha nak share satu cerita yang agak menyentuh hati sha...iaitu ''KISAH SEORANG IBU "takkan ada orang lain yang akan dapat menggantikan tempat seseorang ibu
 di dunia ini..ini cerita lama tapi sha saje jer nk share dgn korang..

cerita ini dalam bentuk luahan hati seorang anak yang kesedihan akibat kelalaian atau dengan kata lain kederhakaannya kepada seorang ibu...tanak bebel panjang2....moh ler kite dengar cerita si anak ini.....

ibuku buta sebelah mata, aku benci ibuku..dia amat memalukanku! tugas harian dia ialah memasak untuk pelajar dan gurau untuk menyara keluarga kami. pada suatu hari semasa di sekolah rendah, ibuku datang ke sekolah untuk bertanya khbar. aku sugguh malu. mengapa dia sanggup melakukan ini kepadaku?? ! aku tidak pedulikan dia dengan menunjukkan wajah benci kepadanya dan terus lari. keesokan harinya salah seorang rakan darjah berkata "EEE'', ibumu hanya ada satu mata!'' ketika itu aku hanya ingin membenamkan diriku. akau juga mahu ibuku hilang dari hidupku ! oleh otu aku berjumpa dengannya dan berkata, " jika engkau hanya mahu menjadikan  diriku bahan ketawa, alangkah baiknya kalau kau mati saja??'' ibuku hanya berdiam diri !!! aku tidak pun sejenak berhenti dan berfikir aku tengah marah ketika itu...aku lansung tidak peduli akan perasaanya..aku ingin keluar dari rumah itu..oleh itu aku belajar bersungguh-sungguh dan akhirnya dapat melanjutkan pelajaran ke singapura. kemudian aku berkahwin. aku membeli rumah sendiri dan mendapat anak. aku gembira dengan kehidupanku.... suatu hari ibuku datang menziarahiku. sudah lama dia tidak berjumpa denganku dan tidak pernah berjumpa cucunya !. bila berdiri di depan pintu rumahku, anakku mentertawakannya..''sanggup enkau datang ke sini dan menakutkan anakku !" keluar dari sini sekarang!!! dengan pantas ibuku menjawab "maaf, saya tersilap alamt" dan terus menghilangkan diri...satu hari surat untuk perjumpaan pelajar-pelajar lama sampai ke rumahku..oleh itu aku telah memberitahu isteriku yang aku akan pergi untuk urusan perniagaan..selepas perjumpaan itu, aku telah pergi ke rumah usang ibuku hanya untuk ingin tahu !! jiran memberitahuku yang ibuku telah meninggal..aku tidak menitiskan setitik airmata pun !! jiran itu telah menyerahkan kepadaku sepucuk surat yang ibuku ingin aku membacanya..."anakku yang dikasihi, ibu selalu teringgatkanmu setiap masa , ibu minta maaf kerana telah menakutkan anakmu ibu gembira kerana kamu datang ke perjumpaan pelajar2 lama tetapi ibu mungkin tidak dapat bangun untuk berjumpa denganmu ibu minta maaf kerana sentiasa  memalukan kamu semasa kamu sedang membesar ..kamu mungkin tidak tahu..semasa kamu kecil, kamu telah mendapt kemalangan dan hilang satu mata...sebagai ibu, aku tidak sanggup melihat anakku membesar dengan satu mata......oleh itu aku memberi salah satu mataku kepada kamu..aku amat berbangga kerana anak lelakiku dapat melihat dunia ini dengan mata ibumu ini....dengan kasihku kepadamu "IBUMU"

ya'allah tak sangup sha buat dekat mak sha mcm tu....kejamnya !.. dia  sangup kan buat mak dia mcm tu...sedangkan dia boleh melihat dunia atas dasar keperihatinan seseorang  yng bergelar ibu terhadap dia....ingatlah ye....buruk ke.. baik ke...jaht ke dia tetap ibu kita so...hargailah dia....sayngi lah dia sperti mna dia menyayangi kita...

No comments:

Post a Comment