12 February 2012

ChOcOlAtE

hye !! assalamualaikum..smua..harap2 korang  semua sht2 ye.....sha  nak up-date tentng satu info yang agk pentng jgk la....uurrrrmm.pentng ke???haha..apa2 je la...korang nk tahu x makan coklat terutamanya choki2 mampu menghilangkan strees. ketika kita berada di dalam kesesakan lalu lintas or dimana-mna saja. Sbenarnya coklat boleh dikatakan tergolong dalam ketegori makanan sihat. Ramai orang tahu bahawa coklat menghasilkan  endorfin (protein) yang membuatkan kita lebih riang, ceria dan bersemangat. Bagaimana pula dengan jantung?? penyelidik terbaru membuktikan coklat adlah sumber anti oksidan terbaik seperti wain merah.

Siapa yang tidak kenal coklat?? makanan yang enak ini sangat populer di kalangan kanak2 - orang dewasa. Rasanya yang manis membuat banyak orang yang suka . Namun sebahagian besar orang menganggap bahwa coklat memberikan impak buruk pada kesihatan gigi kta, banyak orang tua yang melarang anak mereka agar tidak memakn coklat


Tapi jangan salah faham, disebalik itu semuanya ternyata coklat mempunyai manfaat yang lumayan baik bagi diri kita coklat ternyata mampu menghilangkan rasa stress pada diri seseorang. Dengan memakan coklat, menurut sebahagian orang mampu menghilangkan rasa stres akibat pelbagai masalah yang sedang dihadapi.


Menurut penelitian yang sudah dilakukan, coklat akan meninggkatkan level zat2 neurotranmitter ke otak yang akan memicu pengeluaran hormon2 pembuat senang dan rilex seperti dopamin.sehingga sangat sesuai di makan saat seseorang sedang stress dan rasa penat yang bert. Nikmat apabila diminum dalam keadaan panas.


Selain itu kandungan glukosa pada coklat juga mampu memberikan efect rasa kenyang pada diri kita. jadi, coklat juga bolej digunakan sebagai pengganjal rasa rapar untuk sementara


Tetapi perlu anda ingat, janga makan coklat terlalu banyak kerana sesuatu yang berlebihan tidak lah baik.sekurang-kurangnya ambik la coklat bila di perlukan sahaja.....sayangilah diri anda...ingatlah bahwa kesihatan diri lebih pentng dari apapun.... :)

No comments:

Post a Comment