28 January 2012

SeMuT & BeLaLaNg...

Pada siang hari di akhir musim gugur, satu keluarga semut yang telah berkerja keras sepanjang musim panas untuk mengumpulkan makanan , mengeringkan butiran-butiran gandum yang telah mereka kumpulkan selama musim panas. saat itu seekor belalang yang kelaparan, dengan sebuah biola d tangannya datang dan memohon , agar keluarga semut itu memberikan sedikit makanan untuk dirinya.


"apa !" teriak sang semut dengan terkejut, "tidakkah kamu telah mengumpulkan dan menyiapkan makanan untuk musim dingin yang akan datang ini?? selama ini apa yang kamu lakukan sepanjang musim panas?? 


"saya tidak mempunyai waktu untuk mengumpulkan makanan,'' keluh sang belang'' saya sangat sibuk membuat lagu, dan sebelum saya sedari, musim panas pun telah berlalu.''


semut tersebut  kemudian mengangkat bahu kerana merasa gusar.


"membuat lagu katamu ya?" kata sang semut,'' baiklah sekarang setelah lagu tersebut telah kamu selesai pada musim panas, sekarng saatnya kamu menari!'' kemudian semut-semut membalikan badan dan melanjutkan perkerjaan mereka tanpa mempedulikan sang belalang lagi.


                            "ADA SAAT UNTUK BEKERJA
                          DAN ADA SAAT UNTUK BERMAIN"

No comments:

Post a Comment